طریقت جامع

Search
Close this search box.
خواص و دستور تهیه «ماءالجبن» (آب پنیر یا آب ماست)
ماءالجبن

خواص و دستور تهیه «ماءالجبن» (آب پنیر یا آب ماست)

بعضی ها مزه آب پنیر یا آب ماست را دوست ندارند در حالیکه دیگران آنرا خیلی دوست دارند.

آب پنیر یا آب ماست مایعی است که هنگام تهیه پنیر یا ماست از شیر جوشیده و غلیظ شده درست میشود و روی سطح پنیر یا ماست قرار میگیرد.

در حالی که تمام پروتئین به پنیر یا ماست منتقل میشود مواد ،حیاتی در آب آنها جمع میگردد.

خاصیت آب پنیر و آب ماست، یکسان میباشد و به آنها «ماء الجبن» می گویند.

خاصیت ماء الجبن (آب پنیر یا آب ماست) :

ماء الجبن از یبوست جلوگیری میکند منبع پروتئین خوبی برای مشکلات کلیوی است و سلولهای ایمنی بدن را فعال میکند. خاصیت اصلی ماء الجبن سم زدایی از کل بدن است و به دلیل نفوذ سریع در تمام عروق انتهایی و ریز بدن مویرگهاT کل بدن را از اخلاط غلیظ و گرفتگی عروق ریز پاکسازی میکند. به همین دلیل در درمان انواع لکهای پوستی، انواع سده ها، انواع سوء مزاجها و انواع اختلالات خلقی مفید است. با توجه به اینکه امروزه به دلیل آلودگی هوا و انواع غذاهای کارخانه ای میزان سموم موجود در خون و کبد زیاد است توصیه میشود افراد سالم نیز به نوشیدن آن مداومت داشته باشند.

ماء الجبن دارویی است ضد سودا و پاک کننده اخلاط فاسد خون و کبد برای برطرف شدن لکه های پوست بدن و صورت به غایت مفید است در درمان بیماریهای وسواس ، واریس ،بواسیر ،افسردگی، حساسیت پوستی، پسوریازیس، بوی بد دهان، آکنه، جوش صورت، یبوست مزمن، خارش پوستی، شوره سر، درد سیاتیک، شقاق و شماری دیگر از بیماریهای صعب العلاج مجرب است.

شیخ الرئیس بوعلی سینا در کتاب قانون در طب میفرماید در تمام طب هیچ مقوله ای را به اندازه این دو، مظلوم و فراموش شده نیافتم؛ اول حجامت و سپس ماء الجبن.

با توجه به اینکه ماء الجبن مقدار کمی چربی و پروتئین ،دارد ولی دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصاً کلسیم و ویتامینهای محلول در آب مثل ب۲ و ب۶ میباشد؛ در مقایسه با شیر، میزان مواد با ارزش آن در هر کالری بیشتر است. بنابر این به فردی که باید چربی و پروتئین کمی مصرف کند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد، توصیه میشود آب پنیر یا آب ماست (ماء الجبن) بیشتری مصرف کند.

مصرف ماء الجبن نه بار کلیه ها را سنگین میکند و نه دارای پروتئین است که در اثر تجزیه موادی تشکیل گردد که باعث چاق شدن باسن و ران و شکم گردد.

توجه: کلیه ها میتوانند مقادیر کم پروتئین را تحمل کنند زیرا در صورت مصرف زیاد ،پروتئین مواد حاصل از تجزیه ،آن فشار را در کلیه ها افزایش داده و در نهایت اجزاء تشکیل دهنده کلیه ها، صدمه دیده و حساس میشوند.

به استثنای آب پنیر یا آب ماست (ماء الجبن) تقریباً تمام مواد لبنی که منبع تأمین کلسیم و ویتامین میباشند، دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند «ماء الجبن دارای مقادیر کمی پروتئین است و بدن میتواند به راحتی از این مقدار پروتئین به طور مطلوب استفاده کند. بنابراین برای افرادی که به دلیل داشتن پروتئین بالا از خوردن شیر منع شده اند، «ماء الجبن» به عنوان یک جایگزین مناسب توصیه میشود.

با نوشیدن آب پنیر یا آب ماست (ماء الجبن) به جنگ سلولهای چربی بروید. با رژیم محتوای ماءالجبن، خیلی از افراد چاق وزن خود را کم میکنند. نبودن چربی، پایین بودن کالری، و وجود ویتامین و مواد معدنی در آب پنیر یا آب ماست (ماء الجبن) ، بدون ایجاد کمبود مواد مغذی لاغر شدن را تسهیل می کند. علاوه بر این، خوردن ماء الجبن هضم غذا را شدت میبخشد. علاوه بر باکتریهای اسید لاکتیک موجود در آب پنیر یا آب ماست تازه (ماء الجبن)، پروتئین موجود در آن، به سیستم ایمنی بدن قدرت میبخشد.

کسانی که از یبوست رنج میبرند با خوردن آب پنیر یا آب ماست (ماء الجبن) میتوانند این مشکل را رفع کنند. کافی است هر روز یک لیوان ماءالجبن بنوشند. با نوشیدن ماءالجبن اسید لاکتیک و میکروبهای اسید لاکتیک موجود در ماءالجبن، روده را به راحتی تحریک میکند.

تذکر: کسانی که یبوست ندارند باید از مصرف زیاد آب پنیر یا آب ماست (ماء الجبن) خودداری کنند. زیرا باعث اسهال میشود.

دستور تهیه آب پنیر یا آب ماست (ماءالجبن)

یک کیلو شیر را جوشانده، بلافاصله بعد از جوش آمدن شعله را خاموش کرده و دو سوم استکان سکنجبین ترش یا سرکه خانگی در آن بریزید و کمی صبر نمایید تا شیر به اصطلاح بریده شود. اگر شیر بریده نشد میتوانید چند قاشق غذاخوری دیگر سرکه خانگی به آن اضافه نمایید تا بریده شود. سپس شیر بریده شده را درون کیسه پارچه ای ریخته و آبگیری نمایید. به آب حاصل از این فرایند (ماءالجبن) میگویند. پس از فشردن کیسه پارچه ای برای گرفتن ماءالجبن خواهید دید که یک کف سفید روی آب نقش میبندد که باید این کف گرفته شود.

میزان مصرف ماءالجبن بدین صورت است روزانه یک لیوان بزرگ (۲۵۰) میلی لیتر ناشتا میل شود. در صورتی که بیمار مشکل معده داشت باید ابتدا معده را اصلاح کند سپس مصرف ماءالجبن را آغاز نماید یا میتواند همزمان با اصلاح معده مصرف را شروع کند در صورت مشاهده استفراغ یا روان شدن معده حالت اسهال باید گفت که این موارد طبیعی است و نوعی سم زدایی از بدن میباشد.

دستور مصرف ماءالجبن:

1-می توانید در یک نوبت برای سه روز ماءالجبن آماده نمایید. ماء الجبن باید ولرم مصرف شود.

2- برای هم زدن آن بهتر است از قاشق  چوبی استفاده شود.

3- مدت مصرف ۲ ماه میباشد در صورت نیاز تا ۶ ماه ادامه می یابد.

4- مقدار مصرف قابل تغییر است.

5- در صورتیکه علائم غلبه سودا دارید در زمان نزدیک به جوش (قبل از بجوش آمدن شیر و اضافه کردن سرکه)، دو قاشق افتیمون را در یک پارچه بسته و ۵ بار به مدت هر بار ۳۰ ثانیه در شیر زده شود به مانند چای نپتون)

6- مصرف در همه سنین بلامانع است.

منبع: کتاب های طب سنتی ایران، مخصوصا کتاب با ارزش “قانون در طب – شیخ الرئیس ابو علی سینا”

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا