طریقت جامع

Search
Close this search box.
بهترین گیاهان دارویی برای انواع ویروس‌ها

بهترین گیاهان دارویی برای انواع ویروس‌ها

 «به‌نام حضرت دوست، که هرچه هست و نیست، همه از آنِ اوست»

در این زمان بسیار سرنوشت‌ساز که سرتاسر جهان و مخصوصاً کشور عزیزمان ایران را ویروس کرونا فرا گرفته؛ شاهد ضجه‌های بسیاری از هم‌وطن‌های عزیزم و مردم دنیا هستم. حرف در رابطه با این‌که این ویروس چیست؟ چه کسی یا چه کسانی این ویروس را در آزمایشگاههای بیولوژی خودشان ساختند؟ برای چه منظوری ساختند؟ چرا الان این ویروس را به این شکل انتشار دادند؟ وظیفه دولت و مسئولین ما در قبال این ویروس چیست؟ چرا مسئولین ما از همان ابتدای کار، جلوی این ویروس را نگرفتند؟ و …. خیلی از چراها که هنوز بدون پاسخ مانده؟! بسیار است!!!!!!!! و من نمی‌خواهم وارد این حیطه از سیاست بسیار کثیفِ پشت پرده، بشوم. و امیدوارم که هرچه سریعتر، به تیر غیب دچار شوند که این‌قدر پست و رذل و شیطان‌صفت هستند.

و اما بعد …….

با توجه به گفته‌های دانشمندان، ویروس کرونا به سیستم دفاعی بدن حمله می‌کند و آنرا وادار می‌کند که به تکثیر این ویروس کمک کند. این ویروس، به ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها آسیب جدی می‌رساند. و اگر خیلی سریع به داد این بیمار رسیدگی نشود، از خفگی (احتقان)، جان خواهد داد. بعد از گذشت این همه مدت از شیوع این ویروس همه‌گیر و کشنده، هنوز هیچ کشوری نتوانسته برای این ویروس مهلک، دارویی مفید تولید کند. لذا بر آن شدم، با توجه به تجربیاتی که در زمینه گیاهان دارویی و شناسایی بیماری‌ها در طی بیش از سه دهه به‌صورت تحقیقاتی و پژوهشی، و در طی پنج دهه به‌صورت استفاده شخصی از گیاهان دارویی در زمان بیماری، کسب کرده‌ام، چکیده‌ای از این تجربیات مفید خودم را تحت اختیار شما عزیزانم قرار دهم.

مطالب زیر، به‌صورت بسیار خلاصه و فقط برای درمان ویروس‌های موجود در ایران و کشورهای دیگر، تنظیم شده است. این‌کار را کردم که شما عزیزانم دچار سردرگمی نشوید و بتوانید با خواندن این مقاله، خودتان را از دست این ویروس و ویروس‌هایی که در آینده باز هم به سراغ ما می‌آیند، خودتان را خلاص کنید.

صحبت با مردم عزیزم: برای این‌که بتوانید از این گیاهان دارویی نهایت استفاده را ببرید، باید ابتدا این مقاله را چندین بار بخوانید. سپس، نسبت به گیاهان دارویی که به آنها بیشتر آگاهی دارید و در دسترس‌تان است، اقدام کنید. لطفاً در موقع استفاده از این داروها، به توصیه‌های مربوطه، با دقت گوش دهید و آنها را انجام دهید تا به امید خدا، هرچه سریعتر و بهتر، بتوانید از فواید آنها استفاده کنید. در ضمن! این نکته را هیچوقت فراموش نکنید که، خوردن دمنوش‌های گیاهی مطرح شده در قسمت زیر، می‌تواند سیستم ایمنی شما عزیزان را در مقابل ویروس‌های موجود، بالا ببرد. همچنین، علاوه بر خوردن دمنوش‌های مفید، باید تمام نکات ایمنی و بهداشتی که محقّقان عزیز به شما می‌گویند را با تمام وجودتان انجام دهید، تا این‌که به امید خدا، بتوانیم کمترین خسارت جانی و مالی را پشت‌سر بگذرانیم.

توصیه‌های مهم و ضروری: من همیشه به شاگردان و عزیزانم توصیه می‌کنم که هیچ‌گاه ناامید نشوند. با خداوند متعال مستقیماً صحبت و درددل کنند. مثبت اندیش باشند. همیشه و در همه‌حال، وجدان خودشان را قاضی کنند. همیشه و در همه‌حالت، در حال تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مفید و ضروری باشند. همیشه در حال کسب علم و دانش و معرفت و حکمت باشند. تغذیه سالم و طبیعی داشته باشند. تنفس‌هایشان را درست انجام دهند. همیشه در کارهایشان متمرکز باشند. همیشه و در همه‌حالت، بدنشان را در حالت ورزیدگی قرار بدهند. به ذهنشان آرامش بدهند. زندگی و زمانشان را مدیریت کنند. خوش‌اخلاق و مهربان و بخشنده باشند. از وسوسه‌های شیطانی و خودخواهی، دوری کنند. و …. بهداشت فردی و اجتماعی را برای داشتن زندگی اجتماعی سالم و امن و آرام، رعایت کنند.

ترس: عزیزانم! ترس را از خودتان دور کنید و شجاع باشید. زیرا اینجانب طی سالها تحقیق و تجربه در زمینه ترس، به این نتیجه رسیدم که: کسانی‌که بیش از اندازه می‌ترسند، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند و با کوچکترین بیماری، دچار بحران می‌شوند؛ و دریافتم، آنچه‌که باعث ترس بیش از حدِ انسان می‌شود، عبارتند از: بی‌ایمانی، ناامیدی، منفی‌اندیشی و منفی‌بافی، سستی و تنبلی، پیگیری اخبار و حوادث بد روزانه، ضعف قوای جسمانی به‌دلیل بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم، و … معاشرت با افراد ترسو و ضعیف‌النفس.

در کلاس‌های آموزشی، شاگردانم ضمن آشنایی با موارد فوق، طریقه مقابله با آنها را آموزش می‌بینند، و این آموزش از طریق افزایش سطح آگاهی ایشان صورت می‌گیرد. وقتی‌که سطح آگاهی انسان بالا می‌رود، راه را به روی موارد فوق می‌بندد، و ترسِ بیش از حد منتفی می‌شود، و در نهایت، سیستم ایمنی بدن با مثبت اندیشی و مثبت گفتاری و مثبت کرداری بالا می‌رود. انسان فقط جسم نیست؛ بلکه جسم و ذهن و روح را با هم دارد. پس، برای درمان بیماریها، همزمان باید تن و روان تقویت شود. و فقط در این ‌حالت است‌که انسان سلامتی خودش را بدست می‌آورد.

تغذیه سالم: تغذیه سالم و طبیعی داشته باشید و از مصرف بی‌رویه داروها، خودداری کنید. زیرا با تغذیه سالم، سیستم ایمنی بدن بالا می‌رود، طوری‌که اگر روزی مثل امروز، یک ویروس جدید یا یک ویروس جهش یافته به بدن حمله کرد، غافلگیر نشود.

همچنین از مصرف بی‌رویه انواع داروهای هورمونی، کورتیزون‌ها، بتامتازون، دگزامتازون، و … آنتی‌بیوتیک‌ها، خودداری نمایید؛ تا سیستم ایمنی بدن در هنگام مواجهه با ویروس‌های جدید یا جهش‌یافته، به مخاطره نیفتد.

بدن انسان آن‌قدر قوی هست‌ که بتواند در مقابل بیماری‌های مختلف، سلامتی خودش را حفظ کند. ولی با مصرف بی‌رویه داروهای شیمیایی، قدرت طبیعی بدن کاهش یافته و دچار مشکل و بحران می‌شود؛ و با آمدن ویروس‌های جدید، بدن نمی‌تواند خودش را به‌روزرسانی کرده و با آنها مقابله نماید. تمام این موارد، باعث می‌شود که انسانها، زندگی سالم و آرام و شادی را پشت‌سر بگذرانند.

«پیشگیری، بهتر از درمان است.»

صحبت با محقّقین تولید داروی ویروس کرونا: صحبت من با شما عزیزان محقّق برای ساختن داروی ویروس کرونا این است‌، وقتی‌که می‌خواهید روی تولید داروی ویروس کرونا کار ‌کنید، دو مورد را مد نظر داشته باشید. اول این‌که تولید واکسن ضد کرونا مهم است. یعنی باید دارویی ساخت که بتوان با آن، کسانی را که هنوز دچار این ویروس نشده‌اند را در مقابل آن، واکسینه کرد. و دوم این‌که دارویی تولید کنید، برای کسانی‌که دچار این ویروس شده‌اند و دارند زجر می‌کشند و برای زنده ماندن خودشان، می‌جنگند.

عزیزانم! تجربه به من ثابت کرده که، اگر کسی دچار این ویروس شد، بهترین راه حل، داخل کردن داروی اصلی در سیستم گردش خونش می‌باشد. و این‌کار توسط سرم صورت می‌گیرد. یعنی در زمانی‌که به بیمار سرم متصل است، همزمان داروی ضد ویروس را در داخل سرم تزریق کنند. این‌کار باعث می‌شود تمام بدن بیمار، دارو را جذب کرده و برای سلامتی خودش دست به‌کار شود. داروی ضد ویروس باید در تمام ارگان‌های اصلی بدن (کبد، قلب، ریه، کلیه، طحال، معده، … و مغز) رخنه کند. تنها در این‌صورت است‌که بدن می‌تواند خودش را بازسازی و ترمیم کند.

اگر بیمار دچار گرفتگی شدید سینه و ریه شد، و تنفس برایش سخت گردید، از دارویی که به‌صورت قطره در گلویش می‌چکانند، برای خلاص شدن از احتقان گلو و ریه، استفاده شود.

و در زمانی‌که بیماران، رو به بهبودی می‌روند، بهترین دارو، همانا خوردن شربت (دمنوش) می‌باشد. که می‌توانند در زمان ترخیص بیمار، به آنها شربت ضد ویروس کرونا را بدهند، تا این‌که در زمان استراحت در منزل، از آنها برای حفظ سلامتی خودشان، استفاده کنند.

تولید انواع داروهای ضد ویروس:

1- دمنوش (چای) تقویت سیستم ایمنی بدن: برای کسانی‌که هنوز دچار ویروس نشده‌اند و می‌خواهند خودشان را در مقابل ویروس‌ها، حفظ کنند، و یا این‌که دوران نقاهت بیماری را گذرانده‌اند و در حال استراحت بعد از درمان هستند. این دمنوش برای همه، مفید است؛ و می‌توان هر روز به مانند یک فنجان چای، مصرف کرد. در واقع دمنوش غلیظ به مانند شربتی می‌ماند که باید با آب گرم در داخل فنجان رقیق شود. یادتان باشد که دمنوش خودتان را با شکر و قند شیرین نکنید؛ بهترین راه برای شیرین کردن دمنوش، استفاده از مقدار کمی عسل طبیعی و یا نبات می‌باشد.

2- واکسن ضد ویروس: برای کسانی‌که هنوز دچار ویروس نشده‌اند و می‌خواهند خودشان را در مقابل ویروس‌ها، حفظ کنند. این واکسن برای افراد مسن و بیماران خاص و همه، مفید است. و فقط یک‌بار زده می‌شود.

3- آمپول ضد ویروس: برای کسانی‌که دچار ویروس شده‌اند. این آمپول نسبت به وخامت حال بیمار، از 12 تا 24 ساعت یک‌بار، در داخل سرم بیمار تزریق می‌شود.

4- قطره ضد ویروس: برای کسانی‌که ویروس در بدنشان پخش شده و حالشان بسیار خراب است. و مخصوصاً دچار خفگی (احتقان) شده‌اند. این افراد، علاوه بر این‌که سرم دریافت می‌کنند، در زمان احتقان، چند قطره از این دارو را هم در دهانشان می‌چکانند، تا این‌که هرچه سریعتر، راه تنفسی و راه گلویشان باز شود، تا بتوانند راحتتر تنفس کنند.

و اما صحبت آخر من با عزیزان دارو ساز: برای راحتی حال شما محقّقین داروسازِ عزیزم، برای این‌که خیلی سریعتر و زودتر کارتان به نتیجه برسد، تا مردم بیشتری بتوانند از داروهای تولید شده شما هرچه سریعتر استفاده کنند، داروهایی را که برای تحقیقات شما مناسبتر است را در قسمت زیر، برایتان آورده‌ام. امیدوارم که بتوانید از این داروهای بسیار مفید که کارایی خودشان را طی هزاران سال به اثبات رسانده‌اند، نهایت استفاده و بهینه را بدون کوچکترین تعصبی، ببرید.

توصیه می‌کنم برای این‌که بتوانید بهترین داروها را درست کنید، از تمام گیاهانی که خواص ضد ویروس‌های آنفلوانزا، سرماخوردگی، پُری سینه، ضد احتقان، ضد التهاب گلو و سینه را دارند، به‌صورت جامع استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن بالا رود تا هنگامی‌که ویروس‌های مختلف و ناشناخته به بدن حمله می‌کنند، مجال عکس‌العمل برای بدن فراهم باشد؛ و بدن بتواند در مقابل تمام ویروس‌ها مقاومت کند و در این نبرد، پیروز شود.

به امید خدا و همت شما عزیزان، این بیماری هم ریشه‌کن خواهد شد.

«به‌نام خالقی که حکمت را به ما آموخت»

بهترین گیاهان دارویی برای انواع ویروس‌ها

1- زوفا:

نام و مزاج: اسم زوفا در کتب قدیمی طب سنّتی مثل کتاب مخزن‌الادویه به‌نام زوفا یابس آمده. این گیاه طبع گرم و خشک دارد.

معرفی: زوفا درختچه‌ای است با ساقه‌های منشعب که ارتفاع آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد. این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند، ترکیه و شوروی می‌روید. برگهای آن کوچک، خط دار، نوک تیز و سبزرنگ است که بسیار معطر می‌باشد. گلهای آن آبی و گاهی سفید هستند که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

گیاهی است که هم بصورت خودرو و وحشی و هم بصورت کشت پرورشی رویش دارد. نوع وحشی زوفا از نوع پرورشی آن قوی‌تر و مؤثرتر است. این گیاه در زمین‌های آهکی دارای رشد بهتری است و تا ارتفاع ۲۰۰۰ متری در کوهستان‌ها نیز دیده می‌شوند.

خواص: برطرف کننده سرفه و ناراحتیهای ریوی مانند تنگی نفس- نرم کننده سینه- خلط آور- مقوی معده- برطرف کننده نفخ شکم- ادرار آور- مفید در مداوای آسم- افزایش دهنده اشتها- در مشکلات ناشی از بلغم مفید است- خاصیت ضد سرفه و خلط آوری بسیار بالایی دارد- هنگامی که سرماخوردگی همراه با خلط گلو و خس خس سینه داشته باشید، مصرف جوشانده گل زوفا توصیه می‌شود- معده را تقویت کرده و کرم داخل معده را ازبین می‌برد (جوشانده زوفا + عسل)- کاهش ورم، بخصوص ورم لوزه‌ها- دفع خون جامد ناشی از خونریزی داخلی و ترمیم زخم‌ها- از زوفا برای کاهش درد مفاصل نیز می‌توان استفاده نمود.

شیوه استفاده:

یک) جوشانده ترکیب گل زوفا + گل ختمی + پرسیاوشان + صمغ عربی + بادرنجبویه: در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

دو) مصرف جوشانده زوفا و سکنجبین: باعث پاکسازی بدن از اخلاط غلیظ می‌شود.

سه) از این گیاه، روغنی استخراج می‌شود که: اثرات درمانی فراوانی دارد. پیش از استفاده از روغن زوفا، آنرا با یک روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید.

چهار) شربت گل زوفا: خاصیت ضد میکروبی، ویروسی و باکتریایی دارد؛ خلط آور است و گوش درد را درمان می‌کند. این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A، C، E، فلاونوئید‌ها و آنتوسیانین‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارد؛ بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

موارد منع مصرف:

1- مصرف زوفا در مادران باردار، کودکان زیر دو سال و در دوران شیردهی مضر است.

2- مصرف بیش از اندازه این گیاه، برای کبد مضر است.

3- زیاده‌روی در مصرف زوفا می‌تواند باعث بروز اثرات سمیت آن شود. حد مجاز مصرف آن به صورت دم کرده ۲۰-۱۵ گرم در روز است.

4- به‌علت گرم بودن این گیاه، توصیه می‌شود در تابستان مصرف نشود.

5- افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند؛ زیرا این گیاه، فشار خون را افزایش میابد.

2- مریم گلی

مریم گلی یکی از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته‌های دور در پزشکی سنّتی برای درمان عفونت‌های ویروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص ضد ویروسی مریم گلی بیشتر با ترکیباتی به نام سافی‌سینولید (Safficinolide) مرتبط است که در برگ‌ها و ساقه این گیاه وجود دارند.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که مریم گلی ممکن است با ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1 (HIV-1)  که به ایدز منجر می‌شود، مبارزه کند. در یک مطالعه، عصاره مریم گلی با پیشگیری از ورود ویروس به سلول‌های هدف به‌طور قابل توجهی فعالیت اچ.‌آی.‌وی را مهار کرد.

همچنین، مریم گلی توانایی خود در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس نوع-1 و ایندیانا وسیکیولوویروس (Indiana Vesiculovirus) که حیوانات اهلی مانند اسب، گاو و خوک را آلوده می‌سازد، نشان داده است.

3- ریحان:

بسیاری از انواع ریحان، از جمله: شیرین (سبز) و مقدس (بنفش)، ممکن است با برخی عفونت‌های ویروسی مبارزه کنند. به‌عنوان مثال، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره ریحان شیرین (سبز)، حاوی ترکیباتی مانند اپی‌ژنین و اسید اورسولیک، می‌تواند آثاری قدرتمند در برابر ویروس‌های هرپس (تبخال)، هپاتیت B و انتروویروس داشته باشد. همچنین، ریحان مقدس (بنفش)، توانایی خود در افزایش ایمنی بدن را نشان داده که ممکن است به مبارزه با عفونت‌های ویروسی کمک کند.

طی یک مطالعه چهار هفته‌ای با حضور 24 بزرگسال سالم، مصرف 300 میلی‌گرم عصاره ریحان مقدس (بنفش) افزایش چشمگیر سطوح سلول‌های T و سلول‌های قاتل طبیعی در بدن این افراد را نشان داد که هر دو مورد سلول‌های ایمنی هستند که به محافظت و دفاع از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی کمک می‌کنند.

4- رازیانه:

رازیانه گیاهی با عطر و طعمی شبیه به شیرین بیان است که ممکن است با برخی انواع ویروس مبارزه کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره رازیانه آثار ضد ویروسی قوی را در برابر ویروس‌های هرپس و پاراآنفلوآنزا نوع-3 (PI-3) که موجب عفونت‌های تنفسی در گاوها می‌شود، ارائه کرده است. افزون بر این، ترانس-آنتول، ترکیب اصلی موجود در روغن اساسی رازیانه، آثار ضد ویروس قوی در برابر ویروس‌های هرپس را نشان داده است.

برخی مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده‌اند که رازیانه ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهد که این شرایط ممکن است به مبارزه با عفونت‌های ویروسی کمک کند.

5- سیر:

سیر یکی از درمان‌های طبیعی محبوب برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله عفونت‌های ویروسی است.

در یک مطالعه با حضور 23 بزرگسال مبتلا به زگیل ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی  (HPV)دو بار در روز استفاده از عصاره سیر روی نواحی تحت تأثیر قرار گرفته، به از بین بردن زگیل‌ها پس از یک تا دو هفته کمک کرد.

افزون بر این، مطالعات آزمایشگاهی در گذشته نشان داده‌اند که سیر ممکن است فعالیت ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای A و B، اچ‌.آی.‌وی، ویروس هرپس سیمپلکس نوع-1، سینه پهلوی ویروسی، و راینوویروس که موجب سرماخوردگی می‌شود، داشته باشد. با این وجود، به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است.

مطالعات آزمایشگاهی و مواردی با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده‌اند که سیر واکنش سیستم ایمنی را با تحریک سلول‌های ایمنی محافظ که ممکن است در برابر عفونت‌های ویروسی وارد عمل شوند، بهبود می‌بخشد.

6- بادرنجبویه:

بادرنجبویه یک گیاه لیمویی است که معمولاً در چای‌ها و چاشنی‌ها استفاده می‌شود. این گیاه به واسطه خواص دارویی خود نیز شناخته شده است.

عصاره بادرنجبویه منبعی از ترکیبات قوی است که فعالیت ضد ویروسی دارند.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که بادرنجبویه آثار ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس‌های هرپس، ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1، و انترو ویروس 71 که می‌تواند موجب عفونت‌های جدی در نوزادان و کودکان شود، دارد.

7- نعناع بیابانی:

نعناع بیابانی (پونه وحشی) به‌واسطه خواص ضد ویروس قدرتمند خود شناخته‌شده است و معمولاً به چای‌ها، عصاره‌ها، و تنتورها اضافه می‌شود، و به‌عنوان درمانی طبیعی در برابر عفونت‌های ویروسی کاربرد دارد.

برگ‌ها و روغن اساسی نعناع بیابانی حاوی ترکیبات فعال، از جمله: منتول و اسید رزمارینیک هستند که فعالیت ضدویروسی و ضدالتهاب دارند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره برگ نعناع بیابانی، فعالیت ضد ویروسی قوی در برابر ویروس سنسشیال تنفسی را نشان داده و همچنین سطوح ترکیبات التهابی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

8- رزماری:

رزماری که به‌نام اکلیل کوهی نیز شناخته می‌شود، گیاهی پر استفاده در آشپزی است؛ اما به واسطه ترکیبات مختلف خود، مانند اسید اولئانولیک، کاربردهای درمانی نیز دارد.

در مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه‌های حیوانی، اسید اولئانولیک فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس‌های هرپس، اچ‌آی‌وی، آنفلوانزا و هپاتیت را نشان داده است. افزون بر این، عصاره رزماری آثار ضد ویروس در برابر ویروس‌های هپاتیت  A که کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نشان داده است.

9- اِکیناسه (سرخارگل):

اِکیناسه (اچیناسی) که به نام سرخارگل نیز شناخته می‌شود، به واسطه خواص تقویت کننده سلامت خود، یکی از گیاهان پر استفاده در داروهای گیاهی است. بسیاری از بخش‌های این گیاه از جمله گل‌ها، برگ‌ها و ریشه‌ها برای درمان‌های طبیعی استفاده می‌شوند.

اچیناسی (اکیناسه) گیاه بومی قاره آمریکاست و طی صدها سال در درمان زخم‌ها بکار رفته است. یک تحقیق نشان می‌دهد که عصاره اچیناسی (اکیناسه) دوره‌های سرماخوردگی را کوتاه می‌کند و نیاز به دارو را کاهش می‌دهد.

در حقیقت، Echinacea Purpurea  نوعی از این گیاه که گل‌های مخروطی دارد، توسط بومیان آمریکا برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله عفونت‌های ویروسی، استفاده می‌شد. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داده‌اند که برخی انواع اکیناسه، از جمله: E.Angustifolia ، E.Pallida ، و E.Purpurea در مبارزه با عفونت‌های ویروسی مانند هرپس و آنفلوانزا مؤثر عمل می‌کنند. به‌طور خاص، E.Purpurea  دارای آثار تقویت کننده سیستم ایمنی است که آنرا به گزینه‌ای مفید برای درمان عفونت‌های ویروسی تبدیل می‌کند.

10- سامبوکاس (آقطی):

سامبوکاس (Sambucus) یا آقطی خانواده‌ای از گیاهان است که به‌نام الدر (Elder) نیز شناخته می‌شوند. الدربری یا آقطی سیاه در اشکال مختلف، مانند قرص و شربت، به‌عنوان درمانی طبیعی برای عفونت‌های ویروسی، مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی، استفاده می‌شود.

مطالعه‌ای با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داد که آب سامبوکاس در مهار تکثیر ویروس آنفلوانزا و تحریک واکنش سیستم ایمنی مؤثر عمل می‌کند.

در یک بررسی که شامل چهار مطالعه و داده‌های 180 نفر می‌شد نیز پژوهشگران دریافتند استفاده از مکمل سامبوکاس در کاهش علائم تنفسی ناشی از عفونت‌های ویروسی مؤثر عمل کرده است.

11- شیرین بیان:

شیرین بیان دیرزمانی است که در پزشکی سنّتی ایرانی و هندی و چینی و دیگر روش‌های درمانی طبیعی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات فعال موجود در شیرین بیان، مانند گلیسیریزین، لیکوریتیژنین و گلابریدین از خواص ضد ویروسی قدرتمندی برخوردار هستند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره ریشه شیرین بیان در برابر اچ.‌آی.‌وی، ویروس سنسشیال تنفسی، ویروس‌های هرپس و کروناویروس مرتبط با سندرم تنفسی حاد که موجب نوعی سینه پهلوی شدید می‌شود، مؤثر عمل می‌کند.

12- آستراگالوس (گَون):

آستراگالوس که به نام گَون نیز شناخته می‌شود، گیاهی گل‌دار و پراستفاده در پزشکی سنّتی ایرانی و چینی است. این گیاه دارویی حاوی آستراگالوس پلی‌ساکارید (APS) است که از خواص تقویت کننده سیستم ایمنی و ضدویروس چشمگیری برخوردار است.

مطالعات آزمایشگاهی و با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده‌اند که آستراگالوس با ویروس‌های هرپس، هپاتیتC، و ویروس H9 آنفلوانزایِ پرندگان مقابله می‌کند.

افزون بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که آستراگالوس پلی‌ساکارید ممکن است از سلول‌های آستروسیت انسانی، شایع‌ترین نوع سلول در سیستم عصبی مرکزی، در برابر عفونی شدن توسط ویروس‌های هرپس محافظت کند.

13- زنجبیل:

محصولات تهیه شده از زنجبیل (زنجبین)، مانند: چای‌ها (دمنوش)، قرص‌ها و شربت‌ها، درمان‌های طبیعی محبوبی هستند. زنجبیل به‌لطف تراکم بالای ترکیبات گیاهی قدرتمند، فعالیت ضدویروس چشمگیری را نشان داده است.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره زنجبیل از آثار ضدویروسی در برابر آنفلوانزایِ پرندگان، ویروس سنسشیال تنفسی، و کالیسی‌ویروس گربه‌ای (FCV)، قابل مقایسه با نورو ویروس انسانی، برخوردار است. افزون بر این، برخی ترکیبات در زنجبیل، مانند جینجرول و زینجرون، توانایی خود در مهار تکثیر ویروس و پیشگیری از ورود ویروس‌ها به سلول‌های میزبان را نشان داده‌اند.

14- جینسینگ:

جینسینگ دیرزمانی است که در پزشکی سنّتی چینی و کره‌ای و ایرانی استفاده می‌شود، و به‌طور خاص، توانایی خود در مبارزه با ویروس‌ها را نشان داده است.

در مطالعات آزمایشگاهی، عصاره «جینسینگ قرمز کره‌ای» آثار چشمگیر در برابر ویروس سنسشیال تنفسی، ویروس‌های هرپس، و هپاتیت A را نشان داده است. افزون بر این، ترکیباتی در جینسنگ به نام جینسنوسیدها دارای آثار ضد ویروسی در برابر هپاتیت B، نورو ویروس و کوکساکی ‌ویروس (Coxsackievirus) است که مورد آخر با چندین بیماری، از جمله یک عفونت مغزی به نام مننگوانسفالیت مرتبط است.

15- قاصدک:

قاصدک شاید بیشتر به‌عنوان علف هرز شناخته شود. اما این گیاه از خواص دارویی، از جمله آثار ضد ویروسی برخوردار است.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که قاصدک ممکن است با هپاتیت B، اچ.‌آی.‌وی، و آنفلوانزا مبارزه کند.

افزون بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره قاصدک،که تکثیر دنگ، ویروسی که موجب تب دنگ می‌شود را مهار می‌کند. این بیماری که می‌تواند کشنده باشد، علائمی مانند تب بالا، استفراغ و درد عضلانی را موجب می‌شود.

16- آملا:

آملا بیشتر در طب سنّتی هندی استفاده می‌شود. آملا سرشار از ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های دیگر می‌باشد. بهترین قسمت مورد استفاده گیاه آملا، میوه آن است.

17- دارچین:

خواص دارچین: درمان گرفتگی عضلات- درمان استفراغ- درمان بی اشتهایی- درمان سرماخوردگی و اختلال نعوظ- کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت- درمان و کاهش سطح قند خون و چربی- پیشگیری از بیماری آلزایمر.

18- کالندولا:

به گفته NIH، گل کالندولا در درمان گرفتگی عضلانی، تب و دردها و آماس‌ها مؤثر است. تحقیقات کمی در مورد خاصیت ضد ویروسی کالندولا منتشر شده، اما در تحقیقی جدید، نشان داده شده است که این گیاه قابلیت ضد ویروس HIV را دارد. عصاره این گیاه می‌تواند جلوی فعالیت ویروس HIV را بگیرد و پیشرفت آنرا آهسته کند.

19- علف چشمه:

دارو شناختی و مهمترین خواص گیاه علف چشمه: گیاه علف چشمه از زمان‌های دور برای استفاده‌های درمانی مختلف به‌کار می‌رفته است. پلینی دانشمند یونانی، که از ۲۳ تا ۷۹ سال بعد از میلاد می‌زیسته، برای آن ۴۰ کاربرد دارویی برشمرده است؛ از جمله اینکه مار از بوی آن فرار می‌کند و خنثی کننده سَم عقرب است. ایرانیان برای رشد و نمو و تقویت کودکان از آن استفاده می‌کرده‌اند. آفریقایی‌ها از آن به‌عنوان نوعی ضدعفونی موقت بهره می‌بردند و معتقد بودند مصرف خوراکی آن باعث تقویت قوای جنسی می‌شود. رومی‌ها مصرف خوراکی آنرا برای سلامتی مفید دانسته و یونانیان آنرا مغذی مغز می‌دانستند. خشایارشا (پادشاه ایران) جهت بالا بردن توان و قدرت سربازانش به آنها علف چشمه می‌داد.

در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف اثراتی برای علف چشمه قائل بوده‌اند که شامل موارد زیر است: ضد سرفه، درمان سرماخوردگی، آسم، برونشیت، سل، استرس، آرتریت، درد مفاصل و کمردرد، کم‌خونی، دیابت، کاتاراکت، یبوست، کم سویی چشم، شب کوری، سرطان، لوسمی، اگزما، مشکلات قلبی، ادم (خیز)، خونریزی لثه، لاغری، انگل‌های روده، ضعف، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، کمک به هضم غذا، تقویت مغز و سیستم عصبی، مشکلات کبد و صفرا، مشکلات خواب، تیروئید، الکلیسم فشارخون، افزایش کلسترول، کاهش حافظه، شیر افزا، و تنظیم متابولیسم بدن.

20- چای سبز

چای سبز با کنترل عملکرد و محافظت از ساختار دیواره رگ‌ها، مانع از بروز فشار خون بالا می‌شود.

کاتچین موجود در چای سبز باعث از بین بردن باکتری‌های مولد مسمومیت غذایی یا سم تولید شده توسط این باکتری‌ها می‌شود.

چای سبز باعث کاهش قند خون می‌شود. اگرچه برخی پژوهشگران نوشیدن چای سبز را به افراد مسن توصیه می‌کنند، اما برخی دیگر معتقدند نوشیدن چای سبز در جوانی باعث کنترل میزان قند خون، پیش از رسیدن به سن کهولت می‌شود.

ویتامین  Cموجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ در فصل تابستان و حساسیت‌های فصل پاییز، مقاوم می‌کند. در چین باستان برای افرادی که دائماً بیمار بودند، چای سبز تجویز می‌کردند.

نوشیدن چای سبز برای افراد مبتلا به آسم یا افرادی که به‌دلیل مشاغل ویژه‌ای که دارند (مثل کارگران کارخانه‌های سیمان) یا در مناطق خاصی زندگی می‌کنند (ساکنان مناطق سردسیر) توصیه می‌شود.

نوشیدن چای سبز نه‌تنها گوش را در برابر عفونت و تورم محافظت می‌کند، بلکه در صورت بروز این مشکل، نم‌دار کردن پارچه تمیزی با چای سبز و سپس تمیز کردن گوش با آن، می‌تواند تا حدی از تورم و عفونت بکاهد.

اگر محل مورد نظر را با چای سبز مرطوب کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه بار در روز تکرار کنیم، روند بهبودی و رفع محل زخم، تسریع می‌شود.

چای سبز خاصیت آرام‌بخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.

21- زنیان:

خواص دارویی زنیان: خواص زنیان متعدد بوده، برخی خواص دارویی آن عبارتند از: آنتی‌اکسیدان، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ، ضد آسم، ادرارآور، قاعده آور، پایین آورنده فشار خون، مسهل، استفاده از زنیان برای لاغری، درمان سرفه، روماتیسم، تنگی نفس و بیماریهای معده است. همچنین زنیان ضد میکروبهایی نظیر سالمونلا تیفوزا، میکروسپوریوم و اشرشیاکلی می‌باشد.

بیماریهای معده و کبد را رفع می‌کند- قوی معده و بادشکن است- ضد اسپاسم و ضد درد است- سموم بدن را دفع می‌کند- ضد تهوع و استفراغ است- ناراحتی‌های گلو، سرفه و روماتیسم را از بین می‌برد- ضد کرم و میکروب‌کش است- مدر و قابض است- درد حاد شکم، قولنج و سوء هاضمه‌ای که ناشی از ضعف و کمی نیرو باشد را برطرف می‌کند- درمان امراض ریه و ضد سرماخوردگی، ضد تب و ضد یبوست است- برای بیماریهای عصبی، مفید محسوب می‌شود.

زنیان از قدیم تا به‌حال، به‌عنوان ادویه و نگهدارنده مواد غذایی ترشیجات، بیسکویت و مواد خوراکی دیگر به‌کار می‌رود. همچنین از آن به‌عنوان ضدقارچ پوستی و ضد نزله تنفسی می‌توان استفاده کرد.

22- زیره:

خواص عرق زیره سبز: قابض و خشک کننده است- استفاده از این عرق، برای کاهش وزن و لاغری مفید است- دارای خاصیت چربی سوزی بوده و باعث از بین رفتن چربی‌های زیر پوستی می‌شود- عرق گیاه زیره باعث رفع اشتهای کاذب می‌شود- عرق‌آور و ضد تشنج است- مصرف این عرق برای برطرف کردن بیماری صرع مفید است- مصرف عرق زیره سبز در دفع گاز معده مؤثر بوده، برای برطرف کردن سوءهاضمه مفید است- قاعده‌آور است و ترشحات زنانگی را برطرف می‌کند- برای رفع نفخ روده و معده می‌توانید از عرق زیره سبز استفاده کنید- افزایش دهنده شیر مادران است- دافع سموم بدن و رافع تنگی نفس و سکسکه است.

23- زیرفون:

درمان برونشیت: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ زیرفون، به‌ویژه کوئرستین و کائمفرول، نقش فعالی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در دستگاه تنفسی ایفا می‌کنند. برگ‌های زیرفون برای رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت مفید هستند.

جلوگیری از سرطان: آنتی‌اکسیدان موجود در برگ زیرفون با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. سال‌هاست که می‌دانیم رادیکال‌های آزاد قوی‌ترین عوامل بروز سرطان هستند. علاوه بر این، برگ زیرفون دارای خاصیت ضد التهاب است که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی که به‌دلیل التهاب در سلول‌ها بوجود آمده‌اند، جلوگیری کند.

سم‌زدایی بدن: مصرف برگ زیرفون می‌تواند تولید عرق و ادرار را افزایش دهد. این عملکرد را به ماده‌ای به‌نام پی- کوماریک نسبت می‌دهند. برگ زیرفون به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم، بدن ما سموم را از طریق عرق و ادرار دفع می‌کند. خروج سموم و مواد اضافی، شما را از بیماری‌ها دور کرده و سلامت عمومی‌تان را حفظ می‌کند.

درمان سرماخوردگی: متخصّصان گیاه‌شناسی توضیح می‌دهند که گیاه دارویی زیرفون برای درمان سرماخوردگی مفید است. این برگ‌ها می‌توانند تب را کاهش داده و بدن را آرام کنند. این برگ‌ها می‌توانند گلو، سینه و سینوس‌ها را تسکین دهند. بنابراین، مصرف برگ زیرفون برای تسکین مشکلات مربوط به سرماخوردگی مانند گلودرد، مشکلات تنفسی، سرفه و آبریزش بینی مفید است.

درمان سردرد: یکی از خواص گیاه دارویی زیرفون برای سلامتی، درمان سردرد است. برگ‌ها و گل‌های زیرفون در کاهش تنشِ عامل سردرد مؤثر هستند. این برگ‌ها می‌توانند درد ناشی از سردرد به‌ویژه میگرن را رفع کنند. برگ‌های زیرفون می‌توانند از مشکلات مویرگ‌ها که معمولاً به سردرد منجر می‌شود، جلوگیری ‌کنند.

24- پر سیاوشان:

خواص درمانی پر سیاوشان:

1- ده گرم از پر سیاوشان را در یک لیتر آب جوش دم کنید، صاف کرده و روزی سه فنجان بنوشید. ملطف، مفتح، منضج، محلل و مجفف بوده و برای معالجه عفونت نزله‌ای مثانه مفید است. جهت تنقیه سینه و شش، ضیق النفس، درد سینه و درمان یرقان مفید است. برای درمان سرفه‌های مزمن رطوبتی نافع است. باز کننده نفس در بیماریهای آسم و تنگی‌نفس می‌باشد. کشنده بعضی از باکتریها و ویروس‌ها مانند باسیل، سیاه سرفه، و ویروس‌های هاری است. تب‌بر می‌باشد. برای کشتن انگل‌های داخل شکم مصرف می‌شود. زرده زخم را معالجه می‌کند. عادت ماهیانه را باز می‌کند و برای دفع سنگ مثانه، بسیار مفید است.

2- هر روز پرسیاوشان را با نعناء به اندازه مساوی جوشانده و آب صاف کرده آنرا بنوشید. از عاروق زدن و نفخ معده جلوگیری کرده، و خفقان را درمان می‌کند.

3- استنشاق آب مطبوخ پر سیاوشان، برای باز کردن بینی در مواقع سرما خوردگی و زکام، نافع است.

4- خوردن گرده کوبیده پر سیاوشان، برای دفع اسهال و جمع کردن شکم مفید است.

5- مالیدن آب جوشانده پر سیاوشان بر روی سر، موها را تقویت می‌کند.

6- طبخ کرده پر سیاوش را بر روی بیضه‌ای که ورم کرده بگذارید، ورم را تحلیل خواهد داد.

7- تازه پر سیاوش را بکوبید و بر روی گزیدگی مار، ضماد کنید، نافع است.

25- شقایق:

درمان مشکلات تنفسی: برای درمان سیاه سرفه‌های شدید و عصبی، آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی، از گلبرگ‌های این گیاه استفاده کنید. چرا که گلبرگ‌های شقایق، ضد سرفه بوده و در درمان برونشیت و آسم کاملاً نافع است.

26- بابونه:

رهایی از احتقان: بابونه برای مقابله با عفونت‌ها اثر دارد و همچنین تراکم مخاط را کاهش می‌دهد.  دمنوش (چای) تهیه شده از بابونه، یک انتخاب عالی برای درمان سرماخوردگی، عفونت سینوس و آنفولانزا است. مطالعات نشان می‌دهد استنشاق بخار با عصاره بابونه، در معالجه علائم سرماخوردگی مؤثر است. چای یا عصاره بابونه را به‌صورت غرغره برای مقابله با التهاب غشاهای مخاطی و داخل گلو و دهان امتحان کنید.

27- کافور:

ترکیبات گیاه کافور: ترکیبات این گیاه شامل کافور یا D (+) – کافور با نام شیمیایی (۱R  و ۴R ) -تری متیل- بی سیکلو، هپتان که از روغن فرار تنه درخت کافور، استخراج می‌گردد.

اثرات و خواص گیاه کافور:

1- استفاده موضعی از کافور باعث از بین‌رفتن ترشحات برونشی و باعث پُر خونی موضعی می‌شود. این گیاه محرک تنفسی و ضد اسپاسم برونشی است. یادآور می‌گردد که اثرات مزبور، تنها با تجویز مقادیر سمی کافور ظاهر می‌شود.

2- بررسی‌های برون تن نیز حاکی از اثر ضد باکتری سینئول که مهمترین ترکیب فعال موجود در کافور است، می‌باشد.

3- استفاده از گیاه کافور برای درمان آریتمی قلبی، سرفه، برونشیت، فشار خون پایین، اختلالات عصبی قلب و روماتیسم، کاربرد دارد.

4- در طب سنّتی، از گیاه کافور به‌صورت خارجی برای درمان روماتیسم ماهیچه‌ای و ناراحتی‌های قلبی استفاده می‌شود. همچنین به‌صورت داخلی برای درمان اختلالات هایپوتونیک دستگاه گردش خون و بیماری‌های دستگاه گوارش به‌کار برده می‌شود.

5- التهاب غشاء مخاطی دستگاه تنفسی نیز با مصرف فرآورده‌های داخلی و خارجی گیاه کافور، قابل درمان است.

6- در طب هندی، از گیاه کافور برای درمان دردهای عضلانی، نارسایی قلبی و آسم استفاده می‌شود.

7- طبع کافور سرد و خشک بوده، به‌همین‌ خاطر، در درمان سردردهای صفراوی و ورم‌های گرم مؤثر است.

8- کافور، بندآورنده خونریزی بینی، مفید در درمان آفت و تقویت‌کننده حواس می‌باشد.

9- استفاده از گیاه کافور، در درمان چشم درد گرم نیز سودمند است.

10- کافور به‌شدت نیروی جنسی را تضعیف می‌کند.

11- کافور پیری را سرعت می‌بخشد.

عوارض جانبی و هشدارها برای کافور:

1- عوارض عمومی استفاده موضعی از گیاه کافور، منجر به تحریک پوست و ایجاد مسمومیت‌های ناشی از جذب یا تنفس آن می‌شود. گاه به‌دنبال استفاده از مرهم‌های روغنی حاوی کافور، اگزمای تماسی ایجاد می‌گردد.

2- کافور برخی مواقع به‌عنوان جایگزین حشیش استفاده می‌شود، چرا که مصرف ۶ تا ۱۰ گرم از آن، منجر به بروز نوعی مسمومیت توأم با سرخوشی می‌گردد.

3- استفاده از کافور در دوران بارداری ممنوع است.

4- مرهم‌های حاوی کافور، نمی‌بایست برای نوزادان تجویز شود. علائم مسمومیت که به‌ویژه در کودکان ظاهر می‌شود، شامل: هذیان، اسپاسم‌ها و اختلالات تنفسی است.

5- مقدار کشنده این گیاه برای کودکان، کمتر از یک گرم و برای بزرگسالان حدود ۲۰ گرم می‌باشد. هر چند مواردی از مسمومیت بالغين پس از مصرف ۲ گرم کافور نیز گزارش شده است.

روش مصرف کافور: از کافور به‌صورت موضعی، استنشاقی و به شکل مایع یا نیمه جامد استفاده می‌گردد. جهت مصارف خوراکی نیز از کافور در تهیه لینیمان‌ها و پمادهای جامد یا مایع به‌کار برده می‌شود. فرآورده‌های دارویی تجاری کافور، شامل انواع کرم، پماد، بالسام و ژل می‌باشد.

روش نگهداری: کافور را می‌بایست در ظروف کاملاً محکم و سر بسته، و دور از نور، نگهداری کرد.

28- سیاهدانه:

درمان آسم: آسم یک مشکل مزمن است‌که مجاری هوا در ریه‌های شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. مجاری هوا ملتهب و متورم می‌شوند و باعث علائمی مانند تنگی نفس، خس‌خس، سرفه و غیره می‌شود. با استناد به تحقیق چاپ ‌شده در مجله  Phytomedicineسیاهدانه ممکن است به‌دلیل داشتن مواد مغذی، به‌گونه‌ای مؤثر و طبیعی در درمان آسم به شما کمک ‌کند. به سیاهدانه، زیره سیاه هم گفته‌ می‌شود که در آفریقای شمالی، آسیا، خاورمیانه و مدیترانه رشد کرده و به‌طور گسترده‌ای در صنعت دارو برای درمان برونشیت و آسم به‌کار می‌رود. به‌علاوه، سیاهدانه از سلول‌های بدن محافظت‌کرده و می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند آسم جلوگیری‌ و به بهبودی سریع شما از بیماری کمک ‌کند. خیلی راحت، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاهدانه و یک قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده و بخورید. درمان آسم یکی از رایج‌ترین فواید سیاهدانه است و شما باید هر روز از این گیاه مفید، بخورید.

درمان گلودرد: گلودرد یک بیماری شایع است که اکثراً مردم به آن دچار می‌شوند؛ مخصوصاً زمانی که زمستان از راه می‌رسد. این مشکل، از عفونت ویروسی و باکتریایی می‌آید و می‌تواند نخستین نشانه سرماخوردگی باشد. برای درمان گلودرد، باید از فواید سیاهدانه در خانه استفاده‌کنید. زیرا سیاهدانه می‌تواند با التهاب مبارزه‌ کرده و گلودردهای ویروسی را به‌خوبی تسکین‌دهد. برای خلاص‌شدن از این مشکل، می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل و آبلیمو را با یک قاشق چایخوری سیاهدانه ترکیب‌کرده و روزی دوبار بخورید. این درمان بسیار آسان، اما برای درمان گلودرد بسیار مؤثر است.

جلوگیری از سرطان: به سرطان، نئوپلاسم بدخیم یا تومور بدخیم نیز گفته‌ می‌شود که برای سلامت بدن‌‌تان خطرناک است. انواع زیادی سرطان وجود دارد که مربوط به ریه‌ها، مغز، سینه، استخوان و غیره هستند. در کنار استفاده زیاد از الکل، تنباکو، و آلودگی، شما می‌توانید از غذاهایی که هر روز می‌خورید نیز سرطان بگیرید. چگونه از خطر سرطان و تومور جلوگیری‌ کنید؟ شما می‌توانید از فواید غذاهایی که می‌خورید استفاده‌ کنید و غذاها را هوشمندانه انتخاب‌ کنید. یعنی غذاهای تازه برای جلوگیری از سرطان بسیار ضروری هستند. برای کاهش احتمال سرطان‌ها، می‌توانید سیاهدانه یا روغن آنرا با عسل و سیر ترکیب‌ کنید. سپس برای افزایش سلامتی خود و جلوگیری پیشرفت تومور، سه‌بار در روز از آن استفاده‌ کنید.

برطرف کردن گرفتگی سینه: گرفتگی سینه ناخوشایند است و می‌تواند باعث بعضی شرایط بد مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود. بهتر است‌که قبل از درمان، از بروز آن جلوگیری ‌کنید. برای کاهش خطر گرفتگی سینه می‌توانید هر روز غرغره‌ کنید، روزانه بخور بگیرید، تمرین یوگا انجام‌ دهید، سرتان را بالا بکشید و از کیسه آب گرم استفاده‌ کنید. برای جلوگیری از گرفتگی سینه، می‌توانید یک قاشق چایخوری سیاهدانه را دو بار در روز مصرف‌ کنید. می‌توانید برای بهتر شدن مزه، مقداری عسل به آن اضافه ‌کنید.

درمان سرفه: سرفه، عملی است‌که مجاری هوا را از محرک‌ها و مخاط، مانند: دود و غبار تمیز می‌کند. ممکن است سرفه خشک داشته ‌باشید و این می‌تواند توسط سینوزیت، سیاه‌سرفه، التهاب حنجره، آنفولانزا و سرماخوردگی ایجاد شود. ذات‌الریه، تب یونجه، التهاب مخاط بینی آلرژیک و آسم می‌توانند باعث سرفه شما شوند. با استفاده از سیاهدانه، می‌توانید به‌طور طبیعی و مؤثر، بدون استفاده از دارو، سرفه را درمان ‌کنید. فقط مقداری روغن سیاهدانه را با عسل ارگانیک و طبیعی ترکیب‌ کنید و تا زمان از بین‌ رفتن مشکل، روزی دو بار آنرا مصرف ‌کنید. درمان سرفه، یکی از طبیعی‌ترین فواید سیاهدانه است و بچه‌های شما می‌توانند در زمان ابتلاء به سرفه، از آن استفاده‌ کنند.

کاهش خطر ابتلاء به دیابت: دیابت یا مرض قند، گروهی از بیماری متابولیسم است‌که در آن، انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود. بدن شما به‌طور مناسب به انسولین پاسخ ‌نمی‌دهد و بیماران با قندخون بالا دچار تکرّر ادارار می‌شوند. این وضعیت، طولانی‌مدت است و باعث سطح قندخون بالا می‌شود. دیابت به دونوع تقسیم ‌می‌شود و دیابت نوع ۲ خطرناک‌تر از نوع ۱ است. برای کاهش یا درمان دیابت، می‌توانید هر روز از روغن سیاهدانه با مقداری عسل خالص استفاده ‌کنید. علاوه‌ بر آن، باید غذاهای سالم بخورید و از خوردن قند خودداری ‌کنید.

افزایش بینایی: اگر نمی‌خواهید مشکل بینایی داشته ‌باشید، باید سیاهدانه را به وعده‌های غذایی روزانه‌تان اضافه ‌کنید. به‌ویژه، افرادی که در ادارات برای طولانی‌مدت از کامپیوتر استفاده می‌کنند و همچنین افراد مسن باید از سیاهدانه استفاده ‌کنند.

برای بهبود بینایی خود، باید چه غذاهایی بخورید؟ باید کلم‌پیچ، ذرت، اسفناج، بروکلی، تخم‌مرغ، پرتقال، ماهی، غلات کامل، مغزها، میوه‌های رنگ‌دار، حبوبات، گوشت گاو، دانه آفتابگردان و سیاهدانه بخورید. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاهدانه را با یک فنجان آب‌هویج ترکیب‌ کرده و هرروز بخورید. واضح‌ است‌که علاوه بر غذاهای سالم، باید از فواید سیاهدانه برای افزایش سلامتی که بینایی را دربر می‌گیرد نیز استفاده‌ کنید.

کاهش میگرن و سردرد: دچار میگرن و سردرد بودن، بسیار دردناک است. علائم میگرن: استفراغ، حالت تهوع و حساسیت به نور هستند. در ضمن، سردرد باعث درد در سر شما شده و باعث فشار و درد در ذهن‌تان می‌شود. بعضی نواحی که ممکن است دچار درد شوند: شقیقه‌ها، پیشانی و پشت گردن‌تان است. ممکن است در زمان میگرن، سردردهای خوشه‌ای، سردردهای سینوسی و بی‌حسی داشته ‌باشید و تغییری در توانایی چشایی، بویایی و لامسه‌تان به‌وجود بیاید. کاهش علائم میگرن و سردرد یکی از فواید اصلی سیاهدانه است. می‌توانید روغن سیاهدانه را با مقدار مساوی عسل ترکیب‌ کرده و روزی دو بار بخورید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد، ترکیب را بر شقیقه‌ها و سوراخ‌های بینی بگذارید.

درمان خشکی دهان: فواید دیگر سیاهدانه چه هستند؟ خشکی دهان یا گزروستومیا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است‌که می‌تواند به‌دلیل کم‌آبی، دارو، دیابت و پرتو درمانی ایجاد شود. این مشکل معمولاً از کم‌شدن تولید بزاق به‌وجود می‌آید. این مسئله باعث دشواری در تکلم و سوء‌تغذیه می‌شود. خشکی دهان همچنین به اختلالات گلو منجر می‌شود و می‌تواند کیفیت زندگی شما را تحت ‌تأثیر قرار دهد. برای درمان مشکل خشکی دهان، می‌توانید روغن سیاهدانه را در دهان بچرخانید و تا ۳۰ دقیقه از آبکشی دهان خودداری ‌کنید. می‌توانید دو بار در روز یک قاشق چایخوری از روغن سیاهدانه ببلعید تا از بهترین فواید سیاهدانه بهره‌مند شوید.

درمان اگزما: اگزما مشکلی است‌که باعث‌ تحریک‌پذیری و التهاب می‌شود. اما یک مشکل قابل‌کنترل است و بیشتر از ۳۰ میلیون نفر از افراد در آمریکا به آن دچارند. اگزما باعث قرمزی، خشکی و خارش پوست می‌شود. این مشکل همچنین باعث التهاب می‌شود و معمولاً در کودکان، بر چانه و گونه‌های‌شان ظاهر می‌شود. اگزما معمولاً بر بدن، پوست سر، پاها، مچ‌ها، بازوها، گردن، مچ پا، آرنج و زانو ظاهر می‌شود. این مشکل پوستی ۱۰ تا ۲۰ درصد نوزادان و ۳ درصد کودکان و بزرگسالان را در ایالات متحده تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر نوزادان در ماه‌های پایین، به این مشکل دچار می‌شوند، اما قابل کنترل است. می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن زیتون، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری روغن سیاهدانه را باهم ترکیب ‌کنید. این ترکیب را دو روز در هفته بر پوست بگذارید.

درمان کم‌خونی: کم‌خونی یا فقرالدم، مشکلی رایج است‌که اکثر زنان در سن باروری به آن دچار می‌شوند. هرچند دنبال‌کردن یک جدول رژیم غذایی متعادل که غنی از مواد مغذی لازم باشد، برای درمان کم‌خونی حیاتی است، اما سیاهدانه و روغن سیاهدانه نیز برای این مشکل درمانی قدرتمند به حساب می‌آیند.

یک دسته برگ نعناع را در آب بجوشانید. سپس آب آنرا صاف کنید. آنگاه 5/2 میلی‌لیتر (دو و نیم) روغن سیاهدانه را به یک فنجان آب نعناع اضافه کنید و هر روز ۲ مرتبه و به‌مدت ۲۱ روز از این مخلوط بخورید؛ یک‌بار صبح و یک‌بار شب. با هر وعده غذایی در طی درمان، یک پیاله شیر دلمه شده، مصرف کنید.

درمان انواع آلرژی‌ها: بسیاری از ما دچار آلرژی‌ها و عفونت‌های سینوسی می‌شویم، که می‌تواند نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن باشد، که به کمک فورس نیاز خواهیم داشت. روغن سیاهدانه نمی‌تواند آنگونه که داروهای تجویزی پزشک عمل می‌کند، عفونت سینوس را برطرف کند؛ پس حتماً در صورت بروز عفونت سینوسی یا سطح غیر معمول آلرژی، با پزشک مشورت کنید. می‌توان گفت استفاده از سیاهدانه می‌تواند برای درمان آلرژی‌های فصلی که معمول و شایع است، در ارتقاء سلامت کلی سینوس‌ها مفید باشد؛ اما مسلماً نمی‌تواند به‌طور کامل، جایگزین تجویز و توصیه پزشک برای درمان دارویی آلرژی بشود. پس، پیش از انجام هر درمان خانگی، با پزشک خودتان مشورت کنید.

درمان عفونت: مبارزه با عفونت‌ها از هر نوعی که باشند بر عهده سیستم ایمنی بدن است؛ به‌خصوص گلبول‌های سفید خون. با اینکه عفونت مستقیماً سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، و در حالی‌که روغن سیاهدانه به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند، اما به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند با تمام انواع عفونت‌ها مبارزه کند. این خاصیت منحصر به‌فرد سیاهدانه در طول تاریخ معروف بوده است، که البته باعث شده، جهت بررسی اینکه آیا می‌تواند به‌لحاظ پزشکی با عفونت مبارزه کند یا نه، مورد تحقیقات گسترده قرار گیرد.

درمان آنفولانزا و تب: یکی دیگر از مسائل مطرحه شده که مستقیماً با سیستم ایمنی ضعیف ارتباط دارد، آنفولانزا و تب است‌که حتی می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌تری به سیستم ایمنی بدن بزند. اگر از سرماخوردگی‌های رایج رنج می‌برید، یا دچار دردهای فصلی معمول در گلو هستید، مواد تشکیل دهنده سیاهدانه می‌تواند به تسکین ناراحتی شما در حالت کلی کمک کنند. یک دستورالعمل پیشنهادی می‌تواند مخلوط کردن عسل و روغن سیاهدانه در یک فنجان آب گرم باشد. انجام روزانه این کار و مصرف آن، نه‌تنها به رفع علائم سرماخوردگی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند وضعیت سلامتی را نیز به‌طور کلی بهبود ببخشد.

کنترل فشارخون: امروزه، بنابر دلایل زیادی، فشارخون بالا یکی از بیماری‌های شایع است. با استناد به تحقیقات منتشر ‌شده در مجله مبانی فارماکولوژی بالینی، محقّقان گزارش‌ کردند که سیاهدانه می‌تواند به‌طور قابل ‌توجهی کلسترول LDL و فشارخون بالا و پُرفشاری خون را کاهش ‌دهد. سیاهدانه سرشار از فیبر، ساپونین، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای آمینه است‌که می‌تواند در درمان پُرفشاری خون مفید باشد. شما باید به‌مدت دو ماه، دو بار در روز ۱۰۰-۲۰۰ گرم عصاره سیاهدانه استفاده کنید. می‌توانید یک فنجان آب را جوشانده و چند قاشق چایخوری روغن سیاهدانه را به آن اضافه ‌کنید. سپس، آنرا گرم بنوشید. حتی می‌توانید دانه‌های سیاهدانه را در زمان استفاده، با سیر طعم‌دار کنید.

29- گزنه:

درمان تنگی نفس: به‌علت وجود ترکیبات گوگردی در گزنه، برای ضد‌عفونی شدن مجاری تنفسی مناسب است. مصرف سه فنجان دم‌کرده گزنه، برای مشکلات تنفسی عالی است.

جلوگیری از جهش دی.ان.ای: گاهی اوقات عمداً یا سهواً در معرض سموم محیطی قرار می‌گیرید که تأثیرات مضری روی سلامتی دارد. این سموم ممکن است موجب جهش و پیشرفت سرطان شود. شما می‌توانید با مصرف گزنه، از این روند بسیار بد، جلوگیری کنید.

جلوگیری از ایجاد تومور: التهاب، یکی از دلایل ایجاد تومور است. به‌همین منظور در طب سنّتی، از جوشانده ریشه گزنه که خاصیت ضد التهابی دارد، استفاده می‌کنند.

کاهش فشارخون: پتاسیم، روی و آهن موجود در گزنه، در بهبود عملکرد قلب مؤثر است. بنابراین، بر روی بدن تأثیر می‌گذارد و فشارخون را کاهش می‌دهد.

درمان اگزما: به‌دلیل خاصیت ضد التهابی و داشتن ویتامین C، استفاده از گزنه، در کاهش اثرات اگزما مؤثر است و خارش و سوزش را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تداخلات داروئی گیاه گزنه:

1- گزنه دارای خاصیت دیورتیکی است. پس، باید از مصرف آن به‌همراه داروهای مُدر پرهیز نمایید.

2- گزنه تا حدودی باعث کاهش فشارخون می‌شود. بنابراین، از مصرف آن با داروهای ضدفشارخون بالا یا افزآینده فشارخون، خودداری کنید.

3- گزنه را به‌همراه داروهای آرام‌بخش و ضد اضطراب مصرف نکنید.

4- گزنه را همراه با داروهای کاهنده قندخون، نباید مصرف نمود.

5- مصرف گزنه در هنگام بارداری و شیردهی، توصیه نمی‌شود.

6- ویتامین K موجود در گزنه، سبب کاهش اثر ضد انعقادی داروی وارفارین خواهد شد.

30- باریجه:

ترکیبات شیمیایی: از نظر ترکیبات شیمیایی، شیره باریجه خیلی شبیه به آنغوزه است و در شیرابه آن حدود ۶۳ تا ۷۵ درصد رزین، ۵ تا ۱۰ درصد اسانس و در حدود ۵ تا ۱۰ درصد صمغ یافت می‌شود. رزین آن شامل گالبانو رزیتوتانول و اومبلی فرون است.

طبیعت: به گفته حکیمان طب سنّتی، باریجه از نظر طبیعت، خیلی گرم و خشک است.

خواص درمانی:

1- صمغ باریجه در هند به‌عنوان محرک، ضد عفونی‌کننده و داروی سینه و در موارد برونشیت‌های مزمن و آسم تجویز می‌شود.

2- ملین، گرم کننده، محلل گازها و نفخ است.

3- برای تنگی نفس، سرفه‌های کهنه و نرم کردن سینه مفید است.

4- برای درمان بیماریهای عصبی استفاده می‌شود.

5- ضعف معده و کبد را برطرف می‌کند.

6- قاعده‌آور است.

7- اگر با عسل مخلوط و خورده شود. برای خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و باز کردن انسداد کلیه، تسهیل زایمان و دفع سموم مفید است.

8- اگر با آب مخلوط و خورده شود. برای رفع سوزش مجاری ادرار و بواسیر مفید است.

9- اگر باریجه با روغن زنبق مخلوط شود، برای کزاز و ضماد آن برای تسکین درد پهلو، کمر و تحلیل دُمل‌ها و خنازیر، کاربرد دارد.

10- ضماد آن برای تسکین درد رحم مفید است.

نکته‌های مهم:

یک) باریجه برای اشخاص گرم مزاج، مضر است.

دو) مقدار خوراک باریجه، تا سه گرم و برای دفع سموم کشنده تا ۱۵ گرم است.

سه) جانشین آن از نظر خواصی، سکنجبین است.

چهار) زمان خوردن صمغ باریجه، توصیه می‌شود آنرا در روغن بادام تلخ یا در آب سُداب حل کنید و قبل از مصرف باریجه، اگر از نوع توده‌ای و مخطوط با خار و خاشاک باشد، باید ابتدا آنرا در آبگرم بیندازید تا باز شود و فقط قسمت روغن و صاف آنرا که روی آب می‌آید بگیرید و با پارچه‌ای بدون فشار صاف و مصرف کنید.

31- ختمی:

خواص گل ختمی و فواید درمانی آن:

گل ختمی، گیاهی دو ساله یا جاودانه با منشاء آسیا و اروپا است، و این گل در طول تابستان شکوفه می‌دهد. طیف وسیعی از رنگ‌های ارغوانی، قرمز، سفید، صورتی، زرد و بنفش دارد؛ علاوه بر این، می‌تواند تا 2 متر ارتفاع داشته باشد. در نتیجه، مشخص شده است‌که گل ختمی تنها برای مصارف باغبانی به‌کار نمی‌رود؛ بلکه این گیاه همچنین برای ارتقایِ مزایای سلامتی نیز ارزشمند است. برای مثال: به تسکین اسهال، سرفه، سرما خوردگی و معده، کمک خواهد کرد.

درمان تب: تب می‌تواند نشانه این باشد که بدن شما در برابر حضور باکتری‌ها یا ویروس‌هایی که به سنگر سیستم ایمنی حمله می‌کنند، دفاع می‌کند. در این نقطه، گل ختمی می‌تواند فردی که تب دارد را درمان کند. چیزی‌که باعث می‌شود گل ختمی برای درمان تب داشته باشد، وجود خواص ضد عفونی‌اش است. این گیاه به رفع گرفتگی بینی و درمان علائم سرماخوردگی کمک خواهد کرد، که منجر به درمان طبیعی تب می‌شود. این منفعت از زمانهای باستان مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین شک نداشته باشید که از گل ختمی به‌عنوان درمان تب استفاده کنید. برای این نکات، شما می‌توانید یک فنجان چای گل ختمی را برای تسکین تب بنوشید.

درمان گلودرد: همه ما تقریباً با این خاصیت گل ختمی آشنا هستیم و می‌دانیم جوشانده گل ختمی، نسخه عالی طب سنّتی برای درمان گلودرد است. شما می‌توانید دمنوشی از گل‌ها، دانه‌ها و ریشه‌هایش را مصرف کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید شکر و عسل را برای شیرینی دمنوش، اضافه کنید. دمنوش گل ختمی می‌تواند به شما کمک کند تا برخی بیماری‌ها را درمان کنید. برای مثال: این‌کار برای درمان گلودرد، خوب خواهد بود. توصیه می‌شود که این دمنوش را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو بنوشید.

درمان سرماخوردگی: علاوه بر توانایی گل ختمی برای درمان گلودرد، این گیاه می‌تواند برای درمان تب و سرماخوردگی هم مفید باشد. شما می‌توانید این دمنوش را از دانه‌ها، ریشه‌ها و گل‌های گل ختمی تهیه کنید. بعد از آن می‌توانید این دمنوش گیاهی را بنوشید تا تب و سرماخوردگی را کاهش دهید، که به اثرات التهاب بدن مرتبط است. این دمنوش، به افزایش گردش انرژی در بدن و سم زدایی کمک خواهد کرد. در واقع، این دمنوش گیاهی، بدن شما را آرام خواهد کرد.

تسکین مشکلات تنفسی: چیزی‌که باعث می‌شود گل ختمی به چنین درمان طبیعی تبدیل شود، این است‌که می‌تواند به تسکین مشکلات تنفسی کمک کند. شما می‌توانید برای درمان مشکلات تنفسی مانند: آسم و گرفتگی بینی، دمنوش گل ختمی بنوشید. در واقع می‌توانید به سادگی ریشه آنرا آسیاب کنید و آنرا به‌عنوان یک چای (دمنوش) تهیه کنید.

تسکین گلو و بیماری‌ها: به‌دلیل اینکه گل ختمی طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می‌دهد؛ پس می‌توانید این گیاه را به‌عنوان درمان‌های طبیعی خانگی خود داشته باشید.

منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی: ریشه‌های گل ختمی را باید به رژیم غذایی سالم اضافه کرد. ریشه‌های خوراکی این گیاه گلدار، حاوی مقادیر مناسب ویتامین B و C است. علاوه بر این، می‌توان مواد معدنی مختلفی از جمله: کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه‌ها یافت.

بهبود گردش خون: یکی از فواید سلامتی گل ختمی، روشی است‌که گردش خون را افزایش می‌دهد. مشخص شده که عصاره گل‌های ختمی، می‌تواند گردش خون را نیز ترویج کند. برای این منظور، توصیه می‌شود 5 میلی‌لیتر از عصاره گل ختمی را در یک روز بنوشید، تا بهترین نتایج سلامتی را به‌دست آورید.

در انتها، تمام شما عزیزانم را به‌دست توانای خداوند متعال می‌سپارم و برایتان بهترین‌ها را خواستارم. دست حق نگهدارتان. برای داشتن ایرانی آباد و امن و پیشرفته، سلامت و سربلند و موفّق و پاینده باشید.

از خدا خواهیم توفیق عمل صالح جامع

محمّدرضا یحیایی

1398/12/25

جهت برقراری ارتباط با کارهای جدید استاد محمّدرضا یحیایی، لطفاً از طریق کانال‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

ایمیل: mry14mn@gmail.com

سایت: www.mry14mn.com

کانال تلگرام: t.me/mry14mn

شماره واتساپ و تلگرام: 09399226211

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا